torsdag 29 oktober 2009

Workshop

Det praktiska arbetet med min gestaltning började delvis med en workshop. Sju stycken blivande bildlärare fick i uppgift att lösa uppgifterna under workshopen utan att jag själv var närvarande.
Så här såg upplägget ut:

Betraktaren har makten

Instruktioner till Mariannes workshop den 14 oktober 13-16

 

Övning ett: Du har tolkningsföreträde över konsthistorien

 

1. Börja med att sätt er tillsammans runt ett bord eller två. Ta fram ritverktyg och ta 9st kopieringspapper var.

 

2. G delar ut en färgkopia av ett konstverk till var och en.

 

3. Betrakta bilden, vad säger den till dig? Tänk du är den enda som kan tolka bilden och visa det med en egen bild.  Du har 5 minuter.

 

4. När 5 minuter har gått lägg din bild bakom färgkopian och ge till personen vänster om dig. Rotera så här var femte minut tills varje färgkopia har fått 9st tolkningar.

 

Denna övning borde ta 45 minuter, när ni är klara kan det vara lagom tid att ta en längre rast.

 

 

Övning 2: Du gör om konsthistorien i text

 

1. Lägg alla färgkopior och tolkningar tillsammans förslagsvis på golvet. Lägg de så att ni kan lätt urskilja vilka tolkningar tillhör vilka originalbilder.

 

2. Nu bestämmer vi att originalbilden har vuxit till att också innehålla de 9 tolkningar ni har gjort. De är alltså en del av originalverket.

 

3. Välj en bildgrupp var och skriv några rader om den på ett separat papper. Det kan vara en skriftlig tolkning eller vad ni kommer att tänka på när ni ser det, ni bestämmer helt och hållet. Ni har max 20 minuter.

 

4. Lägg det ni har skrivit tillsammans med bildgruppen du har valt. Läs gärna för varandra.

5. Samla ihop bildgrupperna och texterna och ge till G. :)

Kort rast?

 

Övning 3: Du tolkar kursplanen i bild

 

  1. Ni har blivit tillfälligt anställda av skolverket. De kan inte själva förklara vad de menar med vissa utdrag ur kursplanen och behöver därför er hjälp.

 

  1. Välj en eller flera av följande citat och tolka det genom att skriva en text eller rita en bild. Skriv ner citat så att det går att se vilken/ vilka du har valt.

 

 Från kursplanen i bild för det obligatoriska skolväsendet:

 

 

”Eleven skall känna till några bildkonstnärer och deras verk”

 

“Eleven skall /…/ känna till några framträdande bildkonstnärer  “

“Eleven jämför och finner särdrag i olika kulturella och konstnärliga uttryck samt placerar några framträdande bildkonstnärer och deras verk i tiden.”

 

“Eleven känner till aktuella verksamheter inom bildområdet”

 

 

 

  1. Läs gärna/ visa vad ni har ritat. Lämna inte till skolverket, de betalar så dåligt, ge till G istället.:)

 

Slut på workshopen

 

Tack för hjälpen! Hoppas att ni har fått känna er riktigt maktfullkomliga idag. Den som vill får gärna skicka mig ett mejl och berätta hur ni upplevde workshopen.


 


1 kommentar:

  1. Workshopen var jätte spännande! och det var intressant att du inte var där så att vi inte hade någon att fråga utan fick prata i gruppen om något var oklart. Jag tycker även att gruppen är väldigt bra som fixade alla uppgifter utan större problem, speciellt den sista uppgiften var ju riktigt knivig.

    SvaraRadera